ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM REKTORA

TERMINY SKŁADANIA WNIOSKU O STYPENDIUM SOCJALNE - ROK AKADEMICKI 2023/2024

Obowiązuje wszystkich studentów:

1.10.2023 r. - 15.06.2024 r. - termin składania wniosku o stypendium socjalne i stypendium socjalne w zwiększonej wysokości

od 04.12.2023 r. – do 9.12.2023 r. – wydawanie decyzji stypendialnych
do 15.12.2023 r. – wypłata I transzy stypendium za mc: X, XI, XII 2023 r.

ok. 25-28 danego miesiąca – wypłaty stypendium w miesiącach od stycznia 2024 r. do czerwca 2024 r.

 

Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego lub stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości składa się przez cały rok akademicki, w miesiącach październik - czerwiec w których to świadczenie zostaje wypłacane w danym roku akademickim. Wniosek o stypendium socjalne będzie zakwalifikowany do wypłaty w danym miesiącu, jeśli zostanie złożony maksymalnie do 15 dnia tego miesiąca. W przypadku, gdy wniosek zostanie złożony po 15 dniu miesiąca  to wypłata świadczenia zostanie uruchomiona dopiero od następnego miesiąca.

Warunkiem rozpatrzenia wniosku o przyznanie stypendium jest złożenie kompletu wymaganej dokumentacji.

 

TERMINY SKŁADANIA WNIOSKU O STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - ROK AKADEMICKI 2023/2024

Obowiązuje wszystkich studentów:

Semestr zimowy 2023/2024

4-6.10.2023 r., 12-14.10.2023 r. 19-21.10.2023 r. – terminy składania wniosków osobiście w Dziale Stypendiów
(w godz. 08:00-16:00 Kampus nr 1)
2-21.10.2023 r. – termin składania wniosków listownie na adres:
Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. nr 18,
z dopiskiem Dział Stypendiów,
bądź skorzystania ze skrzynki podawczej na hallu głównym;
do dnia 31.10.2023 r. – termin na uzupełnienie braków we wnioskach stypendialnych
od 04.12.2023 r. – do 9.12.2023 r. – wydawanie decyzji stypendialnych
do 15.12.2023 r. – wypłata I transzy stypendium za mc: X, XI, XII 2023 r.
ok. 25-28 danego miesiąca – wypłaty stypendium w miesiącach od stycznia 2024 r. do czerwca 2024 r.

 

Semestr letni 2023/2024

od 4.03.2024 r. – do 11.03.2024 r. – termin składania wniosków (osobiście lub listownie)
od 19.03.2024 r. – do 22.03.2024 r. – wydawanie decyzji stypendialnych
do 28.03.2024 r. – wypłata I transzy stypendium za marzec 2024 r.
ok. 25-28 danego miesiąca – wypłata stypendium w miesiącach od kwietnia 2024 r. do czerwca 2024 r.

 

 

TERMINY SKŁADANIA WNIOSKU O STYPENDIUM REKTORA - ROK AKADEMICKI 2023/2024

Obowiązuje wszystkich studentów:

Semestr zimowy 2023/2024

4-6.10.2023 r., 12-14.10.2023 r. 19-21.10.2023 r. – terminy składania wniosków osobiście w Dziale Stypendiów
(w godz. 08:00-16:00 Kampus nr 1)
2-21.10.2023 r. – termin składania wniosków listownie na adres:
Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. nr 18,
z dopiskiem Dział Stypendiów,
bądź skorzystania ze skrzynki podawczej na hallu głównym;
do dnia 31.10.2023 r. – termin na uzupełnienie braków we wnioskach stypendialnych
od 04.12.2023 r. – do 9.12.2023 r. – wydawanie decyzji stypendialnych
do 15.12.2023 r. – wypłata I transzy stypendium za mc: X, XI, XII 2023 r.
ok. 25-28 danego miesiąca – wypłaty stypendium w miesiącach od stycznia 2024 r. do czerwca 2024 r.

 

Semestr letni 2023/2024

od 4.03.2024 r. – do 11.03.2024 r. – termin składania wniosków (osobiście lub listownie)
od 19.03.2024 r. – do 22.03.2024 r. – wydawanie decyzji stypendialnych
do 28.03.2024 r. – wypłata I transzy stypendium za marzec 2024 r.
ok. 25-28 danego miesiąca – wypłata stypendium w miesiącach od kwietnia 2024 r. do czerwca 2024 r.

Warunkiem rozpatrzenia wniosku o przyznanie stypendium jest złożenie kompletu wymaganej dokumentacji.

 

TERMINY SKŁADANIA WNIOSKU O ZAPOMOGĘ - ROK AKADEMICKI 2023/2024

Obowiązuje wszystkich studentów:

1.10.2023 r. - 15.09.2024 r. - termin składania wniosku o zapomogę

Wniosek o przyznanie zapomogi składa się przez cały rok akademicki. Wniosek o zapomogę będzie zakwalifikowany do wypłaty w danym miesiącu, jeśli zostanie złożony maksymalnie do 15 dnia tego miesiąca. W przypadku, gdy wniosek zostanie złożony po 15 dniu miesiąca to wypłata świadczenia zostanie zrealizowana dopiero w następnegym miesiącu.

Warunkiem rozpatrzenia wniosku o przyznanie stypendium jest złożenie kompletu wymaganej dokumentacji.

 

KONTAKT

Biuro stypendiów znajduje się w Kampusie nr 1

(pokój nr 01)

ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. nr 18
02-366 Warszawa

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

telefon: +48 22 562 35 10

ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Podstawę do przyznania studentowi stypendium dla osób niepełnosprawnych stanowi orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wydane przez właściwy organ. Świadczenie przyznawane jest na rok akademicki, na okres od października do czerwca w danym roku akademickim.

Wysokość stypendium dla osób niepełnosprawnych ustala rektor w drodze zarządzenia. 

ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 STOPNIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

 

Lekki stopień niepełnosprawności oznacza:

1) niepełnosprawność w lekkim stopniu w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

2) częściową niezdolność do pracy oraz celowość przekwalifikowania orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jeżeli nie jest to traktowane jako umiarkowany stopień niepełnosprawności,

3) stałą albo długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym orzeczoną na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, jeżeli nie jest to traktowane jako znaczny stopień niepełnosprawności,

4) posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do III grupy inwalidów.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności oznacza:

1) niepełnosprawność w umiarkowanym stopniu w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

2) całkowitą niezdolność do pracy orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

3) częściowa niezdolność do pracy orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w okresie od 1 stycznia do 16 sierpnia 1998 roku,

4) posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do II grupy inwalidów.

Znaczny stopień niepełnosprawności oznacza:

  1. niepełnosprawność w stopniu znacznym w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  2. całkowitą niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji orzeczoną na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
  3. stałą lub długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym jeżeli uprawnia do zasiłku pielęgnacyjnego oraz zostało wydane przed dniem 1 stycznia 1998 roku i nie utraciło mocy po tym dniu,
  4. posiadanie orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidów.

 

WAŻNE! W przypadku upływu okresu ważności orzeczenia, wypłata świadczenia zostaje zawieszona od następnego miesiąca. Wznowienie wypłaty stypendium następuje po dostarczeniu przez studenta nowego orzeczenia. Wyrównanie stypendium za okres zawieszenia następuje w przypadku kontynuacji poprzedniego orzeczenia. 

PLIKI DO POBRANIA

 WYMAGANE DOKUMENTY
  • Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych
  • kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub kopia orzeczenia, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wydane przez właściwy organ


WYPŁATA ŚWIADCZENIA

Stypendium dla osób niepełnosprawnych przyznawane jest na rok akademicki i wypłacane w dziewięciu miesięcznych ratach od października 2023 r. do czerwca 2024 r.

PLIKI DO POBRANIA
  • Wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych w roku akademickim 2023/2024 --- POBIERZ

ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA ZAPOMOGI
  1. Zgodnie z art. 90 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. zapomogę może otrzymać student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej. Student zobowiązany jest udokumentować pogorszenie swojej sytuacji materialnej oraz złożyć wniosek o przyznanie zapomogi.
  2. Przez przejściowo trudną sytuację życiową należy rozumieć:
    • śmierć członka najbliższej rodziny,
    • chorobę lub nieszczęśliwy wypadek studenta, jego dziecka lub członka najbliższej rodziny,
    • klęskę żywiołową (np. powódź, pożar, huragan),
    • utratę pracy,
    • kradzież,
    • urodzenie dziecka,
    • zakup niezbędnego sprzętu medycznego,
    • inne zdarzenie losowe, powodujące znaczne pogorszenie się sytuacji materialnej studenta.
  1. Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim.
  2. Z tytułu jednego, tego samego zdarzenia, student może otrzymać tylko jedną zapomogę.
  3. Maksymalną możliwą kwotę przyznanej zapomogi na dany rok akademicki ustala rektor uczelni w drodze zarządzenia.
  4. Sam fakt przejściowo trudnej sytuacji życiowej, nie może być podstawą przyznania zapomogi, jeśli w wyniku zajścia zdarzenia w świetle przedstawionych dokumentów komisja nie stwierdzi pogorszenia się sytuacji materialnej studenta tak, by można było uznać ją za trudną. W przypadku trwałego pogorszenia sytuacji materialnej, student powinien ubiegać się o przyznanie stypendium socjalnego.PLIKI DO POBRANIA
 WYMAGANE DOKUMENTY
  • Wniosek o przyznanie zapomogi
  • Dokument lub dokumenty poświadczające znalezienie się w przejściowo trudnej sytuacji życiowej (dokumentacja medyczna, zaświadczenie urzędowe, świadectwo pracy, akt zgonu, protokół Policji itp.)
  • Dokument lub dokumenty poświadczające pogorszenie sytuacji materialnej i ewentualne poniesione koszty (zaświadczenie, faktura, paragon, itp.)

 WYPŁATA ŚWIADCZENIA

Zapomoga jest świadczeniem przyznawanym jednorazowo. Wypłata świadczenia następuje pomiędzy 26 a 30/31 dniem miesiąca, w którym zapomoga została przyznana.

 

PLIKI DO POBRANIA
  • Wniosek o zapomogę w roku akademickim 2023/2024 --- POBIERZ
  • Zarządzenie rektora ws. ustalenia maksymalnej kwoty zapomóg w roku akademickim 2023/2024 --- POBIERZ
ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM SOCJALNEGO

W roku akademickim 2023/2024 student może wnioskować o następujące świadczenia:

STYPENDIUM SOCJALNE:

  • jest przyznawane studentowi na okres dwóch semestrów, na okres maksymalnie 9 miesięcy od października 2023 r. do czerwca 2024 r., gdy ostatni rok studiów zgodnie z planem studiów trwa jeden semestr, wówczas świadczenie może być przyznane również na jeden semestr – do 5 miesięcy,
  • znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej, maksymalny dochód uprawniający do uzyskania stypendium to 1294,40 zł netto/osobę (os 1 stycznia 2023 r.) w gospodarstwie domowym;
  • wniosek o przyznanie stypendium socjalnego lub stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości można składać przez cały rok akademicki, w miesiącach październik - czerwiec w których to świadczenie zostaje wypłacane
  • wniosek o stypendium socjalne będzie zakwalifikowany do wypłaty w danym miesiącu, jeśli zostanie złożony maksymalnie do 15 dnia tego miesiąca. W przypadku, gdy wniosek zostanie złożony po 15 dniu miesiąca  to wypłata świadczenia zostanie uruchomiona dopiero od następnego miesiąca.
  • świadczenia pomocy materialnej wypłacane są na wskazane przez studenta konto bankowe. Wypłaty realizowane są co miesiąc.

STYPENDIUM SOCJALNE W ZWIĘKSZONEJ WYSOKOŚCI:

  • warunkiem koniecznym jest spełnienie kryterium dochodowego stypendium socjalnego- maksymalny dochód uprawniający do uzyskania stypendium to 1294,40 zł netto/osobę (os 1 stycznia 2023 r.) w gospodarstwie domowym;
  • wysokość stypendium socjalnego może być zwiększona z tytułu: ponoszenia kosztów zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki; ponoszenia kosztów zamieszkania z niepracującym małżonkiem lub dzieckiem studenta w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki; zamieszkania na terenie seminarium duchownego, jeżeli w drodze oświadczenia złożonego pod rygorem odpowiedzialności karnej wskaże, że ponosi związane z tym koszty mieszkania w miejscu studiowania; sytuacji materialnej wychowanków domu dziecka lub osób, które osiągnęły pełnoletność, przebywające w pieczy zastępczej.
  • obowiązek udokomentowania szczególnie uzasadnionego przypadku spoczywa po stronie studenta

Stypendium socjalne przyznawane jest na wniosek studenta wraz z załącznikami. W przypadku wadliwie wypełnionego wniosku Uczelnia wzywa studenta do poprawienia lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. W przypadku niezastosowania się do wezwania wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

Do Działu Stypendiów należy się wysłać wniosek o przyznanie wybranego stypendium wraz z kompletem dokumentów. Wnioski niekompletne nie będą przyjmowane.

 

WSKAZÓWKI DLA STYPENDYSTÓW

W roku akademickim 2023/2024 miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym studenta oblicza się w następującej kolejności:

  • należy obliczyć miesięczny dochód każdego członka rodziny,
  • zsumować dochody miesięczne wszystkich członków gospodarstwa domowego studenta (jest to miesięczna kwota dochodu wszystkich członków rodziny studenta),
  • następnie podzielić na liczbę osób tworzących gospodarstwo domowe (liczba powinna również uwzględniać samego wnioskodawcę).

WAŻNE! Kwota końcowa, czyli miesięcznych dochód na osobę w gospodarstwie domowym studenta, nie powinna wynosić więcej niż 1294,40 zł (od 1 stycznia 2023 r.).

WAŻNE! Jeżeli miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej
w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901), obligatoryjnie wymagane jest zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej swojej i rodziny obejmujący okres od roku poprzedzającego rok akademicki w którym student ubiega się o świadczenie do dnia wydania zaświadczenia.
W przypadku przedstawienia zaświadczenia, o którym mowa wyżej, z którego nie wynika faktyczna sytuacja dochodowa i majątkowa rodziny studenta, a jego treść ogranicza się jedynie do stwierdzenia faktu korzystania lub nie korzystania z form pomocy społecznej, właściwy.

Brak zaświadczenia skutkować będzie odmową przyznania stypendium socjalnego.

Miesięczny dochód członka rodziny wykazany na zaświadczeniu z urzędu skarbowego o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Załącznik 1A do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego (dział I)

JAK OBLICZYĆ SAMODZIELNIE DOCHÓD RODZINY ?

Należy pamiętać, że kwota rocznego dochodu członka rodziny nie występuje na żadnym dokumencie. Każdy student musi ją obliczyć samodzielnie. Stąd też należy wykonać następujące działanie:

Od kwoty dochodu z zaświadczenie Urzędu Skarbowego należy odjąć:

  • kwotę składki społecznej z zaświadczenia z US
  • kwotę podatku należnego z zaświadczenie z US
  • kwotę składki zdrowotnej z zaświadczenia z ZUS-u lub w wyjątkowych sytuacjach od pracodawcy

Należy pamiętać, że kwota rocznego dochodu członka rodziny nie występuje na żadnym dokumencie. Każdy student musi ją obliczyć samodzielnie. Stąd też należy wykonać następujące działanie:

kwota dochodu z zaświadczenie US – kwota składki społecznej z zaświadczenia z US – kwota podatku należnego z zaświadczenie z US – kwota składki zdrowotnej z zaświadczenia z ZUS-u lub w wyjątkowych sytuacjach od pracodawcy = roczny dochód netto

Aby obliczyć miesięczny dochód netto członka rodziny należy roczny dochód netto podzielić na liczbę miesięcy, przez które osiągany był dochód w 2022 r. (czas trwania umowy, okres prowadzenia własnej działalności gospodarczej, okres na jaki przyznany został zasiłek).

WAŻNE! W przypadku osiągania dochodu na podstawie zatrudnienia na umowę o dzieło lub z wynajmu lokalu mieszkalnego lub usługowego roczny dochód po odliczeniu należy zawsze podzielić na liczbę 12 miesięcy.

WAŻNE! Dochód utracony tzn. dochód uzyskiwany w roku 2022 nie jest już osiągany w chwili obecnej należy udokumentować np. dostarczając świadectwo pracy, zaświadczenie o wypowiedzeniu umowy lub umowę zlecenie na podstawie której będzie można potwierdzić okres zatrudnienia.

Należy pamiętać, że dochód utracony nie powinien być wliczany do dochodu członka rodziny. W takim przypadku dochód członka rodziny wyniesie 0 zł. Nie dotyczy to jednak dochodu uzyskanego na podstawie umowy o dzieło. Dochód uzyskany na podstawie zatrudnienia o umowę o dzieło należy zawsze uwzględnić i podzielić na 12 miesięcy, niezależnie od długości zatrudnienia.

WAŻNE! Jeżeli dochód członka rodziny wykazany na zaświadczeniu z US pochodzi z różnych źródeł:

  • w przypadku kiedy czas trwania zatrudnienia u większej liczby pracodawców jest taki sam, a stosunek pracy nie wygasł – miesięczny dochód członka rodziny można zsumować i podzielić przed odpowiednią liczbę miesięcy,
  • w przypadku kiedy czas trwania zatrudnienia u większej liczby pracodawców jest inny, bądź stosunek pracy wygasł – miesięczny dochód członka rodziny należy policzyć oddzielnie dla każdego członka rodzinny, a dopiero w ostatniej kolejności zsumować pojedyncze wyniki.

 

Miesięczny dochód członka rodziny opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Załącznik 1A do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego (dział II)

Należy pamiętać, że kwota rocznego dochodu członka rodziny nie występuje na żadnym dokumencie. Każdy student musi ją obliczyć samodzielnie. Roczny dochód członka rodziny należy podzielić na liczbę miesięcy kiedy rzeczywiście był on osiągany.

WAŻNE! Dochód członka rodziny opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ale nie osiągany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy zawsze podzielić na 12 miesięcy, niezależnie od rzeczywistego okresu uzyskiwania dochodu.

Ważne! Dochód utracony tzn. dochód uzyskiwany w roku 2022 nie jest już osiągany w chwili obecnej należy udokumentować np. dostarczając zaświadczenie o wyrejestrowaniu lub zawieszeniu działalności gospodarczej.

Należy pamiętać, że dochód utracony nie powinien być wliczany do dochodu członka rodziny. W takim przypadku dochód członka rodziny wyniesie 0 zł.

Miesięczny dochód członka rodziny nie podlegający opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Załącznik 1A do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego (dział III)

WAŻNE! Kwota rocznego dochodu członka rodziny nie podlegającego opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna być zawsze podzielona przez 12 miesięcy, w celu uzyskania kwoty dochodu miesięcznego.

WAŻNE! W celu obliczenia dochodu z gospodarstwa rolnego należy liczbę hektarów przeliczeniowych widniejącą na zaświadczeniu z gminy pomnożyć przez przeciętny dochód pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1ha przeliczeniowego ogłoszony w Obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Przeciętny dochód pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1ha przeliczeniowego za rok 2022 wynosi 5549zł.

WAŻNE! W sytuacji zasądzenia alimentów na członka rodziny, ale ich nieotrzymywania należy przedstawić zaświadczenie od komornika o bezskutecznej egzekucji alimentów w roku 2022. Brak tego zaświadczenia skutkuje koniecznością wliczenia kwoty zasądzonych alimentów do uzyskiwanego dochodu w gospodarstwie domowym. 

 

Miesięczny dochód uzyskany przez członka rodziny

Załącznik 1A do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego (dział IV)

Miesięczny dochód uzyskany przez członka rodziny wlicza się do dochodu uzyskanego w roku 2022 tylko, gdy zostały spełnione następujące warunki:

  • dochód po raz pierwszy został uzyskany po 01 stycznia 2023 r.,
  • dochód jest uzyskiwany w chwili składania wniosku o przyznanie stypendium socjalnego,
  • dochód jest uzyskiwany nie na podstawie zatrudnienia na umowę o dzieło.

WAŻNE! Wysokość dochodu uzyskiwanego od 01.01.2023 r. należy udokumentować na podstawie zaświadczenia od pracodawcy o wysokości dochodu netto z uzyskanego z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty.

WAŻNE! Dochód, który pojawił się po 01.01.2023 r., ale w momencie składania dokumentów już nie jest uzyskiwany nie powinien być uwzględniany we wniosku.

WAŻNE! proszę zapoznać się z przyznawaniem stypendiów przy programie 500+

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-500

WAŻNE! Lista źródeł dochodu w gospodarstwie domowym, które mimo już nie występowania należy uwzględnić we wniosku:

  • dochody z umów o dzieło,
  • dochody z gospodarstwa rolnego,
  • dochody z wynajmu,
  • dochody z alimentów (tylko alimenty z 2021 r. od osoby, która zmarła są "dochodem utraconym"),
  • dochody ze świadczeń  z funduszu alimentacyjnego.

 


WYMAGANE DOKUMENTY

Wykaz dokumentacji do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego:

  • Dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).
  • Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości uzyskanego dochodu za rok 2022 wszystkich pełnoletnich członków rodziny, nawet jeśli dochód wynosił 0 zł.
  • Oświadczenie - Załącznik 1A,wszystkich pełnoletnich członków rodziny o dochodzie uzyskiwanym z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa),
  • Zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (lub KRUS) wszystkich pełnoletnich członków rodziny studenta, którzy osiągnęli dochód, o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, w którym przyznawane są stypendia.

Dotyczy wszystkich członków rodziny, którzy osiągnęli dochody.

  • Dochody uzyskiwane poza granicą Rzeczypospolitej Polskiej

Zaświadczenie właściwego organu lub oświadczenie o dochodach pomniejszonych odpowiednio o zapłacone za granicą RP: podatek dochodowy, składki na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, wydane przez właściwy organ podatkowy kraju, w którym te dochody zostały osiągnięte.

  • Dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych

Oświadczenie o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym – załącznik 1A

  • Obligatoryjnie każdy student wnioskujący o świadczenie, a którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901), który ubiega się o stypendium socjalne – jest prowadzenie obowiązku przedłożenia zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej swojej oraz rodziny obejmującego okres od roku bazowego (tj. roku poprzedzającego rok akademicki w którym student ubiega się o świadczenie) do dnia wydania zaświadczenia.

 

DODATKOWO, w zależności od rodzaju dochodu:

Dochody z gospodarstwa rolnego:

  • zaświadczenie z urzędu gminy lub oświadczenie członka rodziny o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych za rok 2022,
  • umowa dzierżawy, w przypadku oddania części lub całości gospodarstwa rolnego w dzierżawę,
  • umowa zawarta w formie aktu notarialnego, w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.

Świadczenia alimentacyjne:

  • kopia odpisu wyroku sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub spoza rodziny albo kopia odpisu protokołu z posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej lub przed mediatorem,
  • przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów,
  • zaświadczenie komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów niższych lub wyższych niż zasądzone w wyroku, ugodzie sądowej lub ugodzie przed mediatorem,
  • oświadczenie o wysokości otrzymanych alimentów (Załącznik 1A),
  • odpis wyroku oddalającego powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego,
  • decyzja właściwego organu lub oświadczenie o przyznaniu świadczeń alimentacyjnych, z określeniem ich wysokości za rok 2022,
  • orzeczenie sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka oraz dokumenty potwierdzające ten fakt,
  • dokument z właściwego urzędu w sprawie zobowiązań alimentacyjnych dłużnika przebywającego za granicą.

 Ponadto, w przypadku utraty/uzyskania dochodu student jest zobowiązany przedłożyć:

 Utrata dochodu

Dochód utracony tzn. dochód uzyskiwany w roku 2022 nie jest już osiągany w chwili obecnej, należy przedstawić dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu (np. świadectwo pracy, zaświadczenie o wypowiedzeniu umowy cywilno-prawnej decyzję w sprawie utraty prawa do renty, zasiłku dla bezrobotnych, decyzję o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej oraz PIT 11, zaświadczenie wystawione przez płatnika dochodu).

Należy pamiętać, że dochód utracony nie powinien być wliczany do dochodu członka rodziny. W takim przypadku dochód członka rodziny wyniesie 0 zł. Nie dotyczy to jednak dochodu uzyskanego na podstawie umowy o dzieło. Dochód uzyskany na podstawie zatrudnienia o umowę o dzieło należy zawsze uwzględnić i podzielić na 12 miesięcy, niezależnie od długości zatrudnienia.

 Uzyskanie dochodu

- dokument określający wysokość uzyskanego dochodu oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany – w przypadku uzyskania dochodu w roku 2023 (np.: zaświadczenie z zakładu pracy, decyzja w sprawie przyznania renty itp.)

 -  dokument określający wysokość dochodu uzyskanego z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty – w przypadku uzyskania dochodu w roku 2022 (np.: zaświadczenie z zakładu pracy, decyzja w sprawie przyznania renty itp.)

Przykład:

Matka studenta rozpoczęła pracę w marcu 2023 r. i nadal pracuje.

W pole: „miesięczny dochód uzyskany w 2023 roku ” należy wpisać wysokość wynagrodzenia netto za kwiecień 2023 r. Jeżeli zaś matka studenta pracowałby w okresie marzec – maj 2023 r. dochodu tego nie uwzględnia się we wniosku o stypendium.

 Pozostałe dokumenty konieczne do ustalenia dochodu w rodzinie studenta lub poświadczające jego sytuację rodzinną:

  • zaświadczenie o pobycie członka rodziny w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie,
  • aktualne zaświadczenie z Urzędu Pracy o zarejestrowaniu niepracującego członka rodziny i pobieraniu bądź nie pobieraniu przez niego świadczeń z tego tytułu (zaświadczenie powinno zawierać informacje o wysokości netto uzyskiwanego zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych i okresie jego otrzymywania) lub oświadczenie o niezarejestrowanym bezrobotnym członku rodziny,
  • zaświadczenie o terminie urlopu wychowawczego członka rodziny studenta i okresie, na jaki został on udzielony oraz o okresach zatrudnienia,
  • informacja sądu o toczącym się postępowaniu w sprawie o przysposobienie dziecka, w przypadku osoby faktycznie opiekującej się dzieckiem, która wystąpiła o przysposobienie tego dziecka,
  • aktualne zaświadczenie lub decyzja o pobieranych świadczeniach rodzinnych wraz ze stałymi dodatkami, wydane przez właściwy organ,
  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności studenta lub członków rodziny studenta, powyżej 18 roku życia, o ile nie uczą się i pozostają na utrzymaniu studenta lub rodziny studenta,
  • zaświadczenia ze szkół średnich lub wyższych o uczących się lub studiujących członkach rodziny pozostających na jej utrzymaniu,
  • skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub inny dokument potwierdzający wiek małoletnich członków rodziny,
  • zaświadczenie z Policji o zaginięciu członka rodziny. Istnienie rodzeństwa lub dzieci do 18 roku życia, w przypadku nieuczęszczania ich do szkoły należy udokumentować odpisem skróconym aktu urodzenia,
  • odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego stwierdzającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu rodzinnego lub ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka,
  • orzeczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  • dodatkowe dokumenty dotyczące studentów cudzoziemców, o ile przysługuje im prawo do świadczeń pomocy materialnej:
  • kartę pobytu, w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na osiedlenie się,
  • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
  • Kartę Polaka;

Student jest samodzielny finansowo, jeżeli on lub jego małżonek spełnia łącznie następujące warunki:

1. posiadał stałe źródło dochodów w ostatnim roku podatkowym;
2. posiada stałe źródło dochodów w roku bieżącym;
3. jego miesięczny dochód w okresach, o których mowa w pkt 1 i 2, nie jest mniejszy od minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników ogłaszanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującego w ostatnim miesiącu ostatniego roku podatkowego w przypadku dochodu studenta z ostatniego roku podatkowego i obowiązującego w miesiącu złożenia wniosku o przyznanie stypendium;
4. nie złożył oświadczenia o prowadzeniu wspólnego gospodarstwa domowego z rodzicami bądź jednym z nich.

W pozostałych przypadkach, tj. gdy student nie jest samodzielny finansowo według powyższej definicji, jego sytuacja materialna jest ustalana z uwzględnieniem dochodów jego rodziców i rodzeństwa  (bez względu na wiek studenta).

Do pobrania:


 WYMAGANE DOKUMENTY

 WYPŁATA ŚWIADCZENIA

Stypendium socjalne przyznawane jest na rok akademicki i wypłacane w maksymalnie dziewięciu miesięcznych ratach od miesiąca w którym zostało przyznane (październik 2023 r. lub późniejszy miesiąc), maksymalnie do czerwca 2024 r.

 

PLIKI DO POBRANIA
  • Wniosek stypendialny na rok akademicki 2023/2024 --- POBIERZ
  • Załacznik 1A - oświadczenie członka rodziny (WAŻNE! Składa każdy pełnoletni członek rodziny) --- POBIERZ
  • Załacznik 1B - oświadczenie o samodzielnym tworzeniu gospodarstwa domowego --- POBIERZ
  • Wzór zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o wysokości dochodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) --- POBIERZ

    (WAŻNE !!! NA WSPÓLNYM ZAŚWIADCZENIU Z US MAŁŻONKÓW, DOCHODY KAŻDEGO Z NICH POWINNY BYĆ WYODRĘBNIONE)

  • Wzór oświadczenia członka rodziny o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne (WAŻNE !!! Studenci składają tylko w momencie braku możliwości uzyskania właściwego zaświadczenia z ZUS) --- POBIERZ
  • Przykładowy wzór wniosku do Urzędu Skarbowego - o wydanie zaświadczenia za rok 2022 --- POBIERZ
  • Wzór wniosku do ZUS - o wydanie zaświadczenia za rok 2022 --- POBIERZ
  • Przykładowy wzór wniosku do OPS – w przypadku dochodu poniżej 600 zł na osobę --- POBIERZ
  • Oświadczenie członka rodziny o aktualnej sytuacji materialnej (WAŻNE !!! Student składa oświadczenie tylko na prośbę pracownika Działu Stypendiów) - POBIERZ
  • Oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej niezarejestrowanej w UP --- POBIERZ

 
ZASADY I TRYB PRZYZNAWANIA STYPENDIUM REKTORA

Stypendium rektora dla najlepszych studentów, można otrzymać na podstawie sumarycznej liczby punktów osiągniętych za wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe, osiągnięcia artystyczne oraz osiągnięcia sportowe, które student uzyskał w roku akademickim poprzedzającym rok wnioskowania o stypendium rektora. Do ubiegania sie o stypendium rektora uprawniony jest każdy student, który ukończył co najmniej I rok studiów oraz spełnia jednocześnie poniższe warunki:

  • złożył wszystkie egzaminy i uzyskał zaliczenia, przewidziane w planie studiów i programie nauczania na dany rok akademicki (w I lub II terminie)
  • zrealizował wszystkie praktyki przewidziane w planie studiów i programie nauczani na dany rok akademicki
  • nie powtarza semestru lub roku
  • nie przebywa na kolejnym urlopie od zajęć

Stypendium rektora przyznawane jest na jeden semestr. W przypadku przyznania stypendium rektora w semestrze zimowym, aby ubiegać się o stypendium w semestrze letnim należy złożyć jedynie wniosek o przedłużenie przyznania tego świadczenia. Student wnioskujący o stypendium rektora pierwszy raz w semestrze letnim, zobowiązany jest do złożenia wniosku wraz z udokumentowanymi osiągnięciami za poprzedni rok akademicki.

Zaliczenie modułu lub modułów w II terminie nie wyklucza studena z ubiegania się o stypendium rektora, jednak do średniej arytmetycznej ocen wliczone są obie oceny, za równo ocena niedostateczna z I terminu jak i ocena pozytywna z terminu II.

Na podstawie sumarycznej liczby punktów osiągniętych przez studenta, komisja stypendialna sporządza listę rankingową dla każdego kierunku studiów, z którego zostały złożone wnioski. W przypadku, gdy liczba wniosków o stypendium rektora na danym kierunku przekracza 10% liczby wszystkich studentów tego kierunku, komisja przyznaje świadczenia studentom z najwyższą pozycją na liście rankingowej.

Wyjątek stanowią studenci I roku studiów magisterskich uzupełniających oraz studenci I roku studiów licencjackich lub inżynierskich, którzy w roku złożenia egzaminu dojrzałości uzyskali tytuł laureata olimpiady międzynarodowej, laureata olimpiady stopnia centralnego lub zostali medalistą współzawodnictwa sportowego co namniej o tytuł Mistrza Polski w sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.

 

KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW
Student może uzyskać maksymalnie sumę 120 punktów, na którą składają się punkty z czterech poniższych kategorii:
  • wyróżniające wyniki w nauce (osiągnięta średnia ocen w roku akademickim poprzedzającym złożenie wniosku o stypendium Rektora) - maksymalnie 30 punktów
  • osiągnięcia sportowe - maksymalnie 30 punktów
  • osiągnięcia naukowe - maksymalnie 30 punktów
  • osiągnięcia artystyczne - maksymalnie 30 punktów

Do wniosku o stypendium rektora dołączyć można osiągnięcia jednocześnie ze wszystkich powyższych kategorii.

Do wniosku o przyznanie stypendium Rektora w roku 2023/2024 dołączamy osiągnięcia z roku akademickiego 2022/2023 (konkretnie z okresu od 1.10.2022 r. do 30.09.2023 r.) - w wyjątkowych okolicznościach będzie to okres wczesniejszy, np. absolwent studiów I stopnia kontynuujący naukę na studiach II stopnia po dluższej przerwie niż rok, student przebywający na urlopie dziekańskim, itp.

Zakresy punktów oraz odpowiadająca im wysokość stawek stypendium w danym roku akademickim ustalane będą po przyjęciu oraz analizie wszystkich złożonych wniosków. Powyższe informacje w każdym roku akademickim ogłoszone będą w formie zarządzenia rektora Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie

Szczegółowy opis i kryteria przyznawania punktacji za wybrane osiągnięcia zawarte są w załączniku nr 3C do regulaminu świadczeń dla studentów WSIiZ - do pobrania poniżej.

 

WYMAGANE DOKUMENTY
  • Wniosek o przyznanie stypendium Rektora
  • Załącznik nr 3, w którym student wskazuje rodzaj oraz wymienia uzyskane osiągnięcia.
  • Wniosek o przedłużenie przyznania stypendium w semestrze letnim (pod warunkiem otrzymania świadczenia w semestrze zimowym)
  • Dokument lub dokumenty potwierdzającące zdobycie wskazanego osiągnięcia (zaświadczenie, dyplom, certyfikat itp.), który koniecznie musi zawierać datę uzyskania osiągnięcia.
    ENDIUM REKTORA ZA OSIĄGNIĘCIA ARTYSTYCZNE
 WYPŁATA ŚWIADCZENIA

Stypendium Rektora przyznawane jest na jeden semestr. Wypłata świadczenia w poszczególnych semestrach wyglądać będzie następująco:

  • Semestr zimowy:
    Stypendium przyznanawane na okres pięciu miesięcy od października 2023 r. do lutego 2024 r.
  • Semestr letni:
    Stypendium przyznawane na okres czterech miesięcy od marca 2024 r. do czerwca 2024 r.

 PLIKI DO POBRANIA
  • Wniosek o przyznanie stypendium Rektora w roku akdemickim 2023/2024 --- POBIERZ
  • Załącznik do wniosku o stypendium Rektora (uzyskane osiągnięcia w roku 2022/2023) --- POBIERZ
  • Wniosek o przedłużenie przyznania stypendium rektora w semestrze letnim 2023/2024 --- POBIERZ
  • Kryteria przyznawania punktów za osiągnięcia dotyczące stypendium Rektora --- POBIERZ