Doskonałość dydaktyczna Uczelni
2024-01-09 2024-04-08 11:44Doskonałość dydaktyczna Uczelni
Wyższa Szkoła Inżynierii Zdrowia w Warszawie realizowała projekt „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (numer wniosku o dofinansowanie POWR.03.04.00-00-P023/21) – UMOWA Nr MEiN/2022/DIR/2815.
- Okres realizacji projektu: od 01.11.2022 r. do 30.09.2023 r.
- Celem głównym projektu było doskonalenie jakości prowadzonej dydaktyki oraz wdrożenie rozwiązań proceduralnych podnoszących skuteczność zarządzania jakością kształcenia w Wyższej Szkole Inżynierii i Zdrowia w Warszawie.
- Na realizację działań związanych z przedsięwzięciem Minister Edukacji i Nauki przyznał środki finansowe w wysokości 415 914,00 zł, (słownie złotych: czterysta piętnaście tysięcy dziewięćset czternaście złotych, 00/100).
- W ramach przedmiotowego projektu powołane zostało Biuro ds. Doskonalenia Jakości Kształcenia. Funkcjonowanie Biura powiązane było z powołaniem Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia oraz zatrudnieniem na stanowisko administracyjne – Specjalisty ds. jakości kształcenia. Działalność Biura ma na celu realizację zadań wynikających z Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia, co również pozwoliło na scentralizowanie dotychczasowych działań realizowanych w różnych jednostkach administracyjnych Uczelni. Kluczowym zadaniem w pierwszym roku funkcjonowania Biura było opracowanie Polityki zarządzania procesem dydaktycznym w Wyższej Szkole Inżynierii i Zdrowia w Warszawie we współpracy z zespołem dydaktyków i pracowników wspomagających proces dydaktyczny w Uczelni.
- Szczegółowe założenia projektu realizowane były w ramach konkretnych obszarów:
6.1 OBSZAR: Ocena jakości procesu dydaktycznego
- Opracowanie narzędzia diagnostycznego badającego potrzeby kadry dydaktycznej w zakresie rozwoju kompetencji dydaktycznych.
- Opracowanie systemu monitorowania efektów rozwoju kadry.
6.2 OBSZAR: Doskonalenie kadry dydaktycznej oraz kadry wspierającej proces dydaktyczny
Przeszkolenie kadry dydaktycznej w celu podniesienia umiejętności dydaktycznych:
- szkolenie dla nowych użytkowników platformy Moodle;
- warsztat rozwoju innowacyjnych kompetencji dydaktycznych;
- budowanie interaktywnych prezentacji multimedialnych;
- action learning – wykorzystanie gier i symulacji edukacyjnych;
- narzędzia tutoringowe i coachingowe w warsztacie pracy dydaktycznej;
- pomiar dydaktyczny – konstruowanie narzędzi weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy;
- pomiar dydaktyczny – konstruowanie narzędzi weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych;
Przeszkolenie kadry wspomagającej proces kształcenia w celu zaangażowania w proces doskonalenia jakości kształcenia:
- szkolenie dla administratorów platformy Moodle;
- szkolenie z tworzenia raportów i zestawień statystycznych w zakresie oceny jakości procesu dydaktycznego;
- budowa programów współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
- team mentoring kadry wspomagającej proces kształcenia mający na celu doskonalenie organizacji procesu dydaktycznego.
6.3 OBSZAR: Doskonalenia bazy i infrastruktury dydaktyczne Uczelni
Wdrożenie i utrzymanie usługi Moodle wykorzystywanej do procesu kształcenia na kierunkach studiów, dla których przewidziane są zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Przystosowanie sal dydaktycznych wykorzystywanych w procesie kształcenia do potrzeb studentów – zakup stołów szkolnych (ławek). Tym samym zastąpienie 4 sal wyposażonych w krzesła z pulpitami, w sale z ławkami. Zakup 80 ławek.
6.4 OBSZAR: Doskonalenie dydaktyki akademickiej i dydaktyk przedmiotowych
Wymiana dobrych praktyk zagranicznych w zakresie doskonalenia dydaktyki, w tym powołanie międzynarodowych zespołów dydaktycznych, w tym: osób odpowiedzialnych za organizację i prowadzenie zajęć teoretycznych – 6 os. w tym 3 os. z ośrodków krajowych i 3 os. z ośrodków zagranicznych
6.5 OBSZAR: Wsparcie dla studentów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Indywidualizacja kształcenia studentów mających specyficzne trudności w uczeniu się – tutoring dydaktyczny – 3 miesiące/ 12h w miesiącu – 3 studentów.
Indywidualizacja kształcenia studentów szczególnie uzdolnionych – mentoring dydaktyczny – 3 miesiące/ 12h w miesiącu – 3 studentów.